Зручність та екологічність: як Запоріжжя оновлює парк громадського транспорту за підтримки ЄС
Запоріжжя найближчим часом планує придбати та запустити на міських маршрутах сучасний екологічний транспорт – низькопідлогові електробуси та тролейбуси з автономним ходом. Це стане можливим завдяки участі міста у проєкті Європейського інвестиційного банку «Міський громадський транспорт України» та інвестиційній грантовій підтримці від Європейського Союзу.
Про зміни, які чекають на громадський транспорт нашого міста – у статті «Першого Запорізького».
200 млн інвестицій: як оновлюють громадський транспорт в Україні
Проєкт «Міський громадський транспорт України» – це рамковий кредит загальною сумою у 200 млн євро, який український уряд отримав від Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) – інституції довгострокового кредитування Євросоюзу.
З допомогою кредитних коштів 10 українських міст, включно із Запоріжжям, отримали можливість оновити комунальний парк (трамваї, тролейбуси, автобуси, вагони метро), а також покращити інфраструктуру (наприклад, побудувати нові або реконструювати існуючі трамвайні та тролейбусні лінії).
Цей проєкт покликаний зробити міський транспорт надійнішим, екологічнішим, комфортнішим та доступнішим для маломобільних громадян.
Кредит ЄІБ також доповнюється інвестиційним грантом загальною сумою у 3,8 млн євро, що фінансуються Інвестиційною платформою сусідства Європейського Союзу (це механізм, спрямований на підтримку країн-партнерів ЄС шляхом поєднання кредитів від європейських фінансових установ із грантовими ресурсами з бюджету ЄС, – прим.). Грант спрямували на проєкти з оновлення комунального громадського транспорту у трьох українських містах – Запоріжжі, Івано-Франківську та Луцьку, з найбільшою часткою коштів для Запоріжжя.
Запоріжжя може першим запустити електробуси на маршрутах
В межах проєкту Запоріжжя отримало 10.84 млн євро кредитних коштів від ЄІБ, а також 3,03 млн євро гранту від Інвестиційної платформи сусідства Європейського союзу. Фінансову допомогу місто спрямовує на придбання сучасного екологічного транспорту великої місткості для комунального підприємства міського електротранспорту «Запоріжелектротранс».
Як розповіли на підприємстві, нині реалізація проєкту перебуває на стадії проведення тендерних закупівель.
«Один конкурс на придбання тролейбусів з автономним ходом вже провели , зараз відбувається оцінка комерційних пропозицій, – розповів директор з фінансово-економічних питань КП «Запоріжелектротранс» Володимир Сухачов. – Тендер на закупівлю електробусів не відбувся, наразі триває доопрацювання документації та узгодження з нашими консультантами та представниками Європейського інвестиційного банку. Після цього відбудеться повторне оголошення конкурсу».
Точна кількість одиниць транспорту, їхня вартість, а також компанія-постачальник стануть відомі за результатами тендеру.
За словами Володимира Сухачова, йдеться про оснащений системою кондиціонування низькопідлоговий 12-метровий тролейбус із загальною місткістю близько 100 пасажирів, зручний для перевезення людей з інвалідністю та батьків з дитячими візочками. Ключовою особливістю транспорту буде його автономність: акумуляторна батарея дозволить долати частину шляху у режимі автобуса і забезпечить рух без контактної мережі на відстань до 20 кілометрів.
П’ять тролейбусів з аналогічною технологією у транспортному парку КП «Запоріжелектротранс», придбані у 2019 році, використовувалися на маршрутах, де частково відсутня контактна мережа. Екологічний транспорт, зазначає Сухачов, також гарно себе зарекомендував у перші місяці повномасштабного вторгнення, коли були проблеми з постачанням дизельного пального.
Фото: Запорізька міська рада
Завдяки підтримці Європейського Союзу Запоріжжя невдовзі стане одним з перших міст України, де на маршрутах громадського транспорту курсуватимуть повністю електричні автобуси. Нині у Вінниці працює один електробус на маршруті, але завдяки проєкту ЄІБ кількість такого екологічного транспорту в Україні значно збільшиться.
«Електробуси конструктивно можуть бути двох типів. Автобуси першого з них заряджаються вночі та весь день експлуатуються виключно завдяки акумуляторній батареї. Єдиний недолік – менша місткість пасажирів, – розповів Володимир Сухачов. – Другий тип електробусу може «дозапраплятися» на станціях швидкої зарядки на кінцевих зупинках на маршруті. Для нас другий спосіб здається практичнішим. Тому що завдяки меншій акумуляторній батареї більшою буде кількість пасажирів, а навантаження на вісь транспортного засобу зменшиться. В обох випадках запас ходу сягатиме не менше 300 кілометрів. Цього вистачить з лишком, оскільки зазвичай автобус у Запоріжжі проїжджає за день на маршруті до 250 кілометрів».
Під час тендеру комунальне підприємство буде розглядати пропозиції постачальників щодо обох типів електробусів і обере найкращий варіант. Як розповідають у «Запоріжелектротрансі», придбаний транспорт будуть використовувати для наповнення вже наявних маршрутів, а також створення нових. Наприклад, вже три таких спланували саме для тролейбусів з автономним ходом.
Екологічні електробуси та тролейбуси – на заміну маршруткам
Востаннє парк комунального транспорту у Запоріжжі оновлювали понад п’ять років тому. Тоді за кошти місцевого бюджету місто у декілька етапів придбало в лізинг 85 великих автобусів і 16 тролейбусів, зокрема – вже згаданих п’ять експериментальних тролейбусів з автономним ходом.
Фото: Запорізька міська рада
Попри значне оновлення тих років на маршрутах міста зручного транспорту великої пасажиромісткості все одно не вистачає, щоб повністю витіснити незручні та менш екологічні приватні маршрутні таксі. Як розповіли у «Запоріжелектротрансі», укомплектованість автобусами до нинішніх потреб складає близько 55%, тролейбусів і трамваїв – 45%. Придбання майже півсотні нових одиниць транспорту завдяки підтримці міжнародних партнерів дозволить змінити цю ситуацію.
Заміна на головних артеріях міста рухомого складу, що відпрацював свій нормативний термін, на новий економний та екологічно чистий – це стратегічна ціль розвитку міського громадського транспорту, пояснює секретар Запорізької міськради, в.о. міського голови Регіна Харченко. За словами посадовиці, ключове завдання у цій роботі – створення розгалуженої, збалансованої транспортної моделі, за якою користування муніципальним транспортом стане пріоритетним в очах запоріжців.
Фото: Запорізька міська рада
Допомога в оновленні комунального парку громадського транспорту в межах проєкту «Міський громадський транспорт» наближає Запоріжжя до цієї мети, – підкреслює очільниця міста. В умовах, коли всі муніципальні підприємства-перевізники країни є планово-збитковими і не мають коштів для придбання нової техніки, співпраця з міжнародними партнерами – це чи не єдиний реальний шлях до оновлення рухомого складу за короткий термін із якісними результатами, спрямованими на розвиток підприємства.
«Співпраця з Європейським Союзом та Європейським інвестиційним банком дозволить комунальному підприємству «Запоріжелектротранс» відкрити нові маршрути з екологічно чистим транспортом на вулицях, де згідно з планом сталої мобільності міста є в цьому необхідність, перерозподілити пасажиропотоки та розвантажити центр міста, а також сполучити між собою віддалені райони міста тролейбусами з автономним ходом без необхідності витрат на добудову контактно-кабельної мережі», – зазначила виконувачка обов’язків Запорізького міського голови.
За словами Регіни Харченко, така допомога дасть можливість зробити муніципальний транспорт більш привабливим в очах містян та гостей міста, зменшить витрати з міського бюджету на ремонт старого транспорту, а також шкідливі викиди в атмосферне повітря індустріального міста і сприятиме зменшенню використання приватних авто на дорогах Запоріжжя.
У Запорізькій міській раді наголошують, що оновлення парку громадського транспорту допоможе використовувати екологічно чисті автобуси і тролейбуси на центральних маршрутах міста, в екологічних зонах (через острів Хортиця), а також стати прикладом для інших міст країни з поліпшення екологічного стану завдяки впровадженню новітніх технологій та типів транспорту на міських маршрутах загального користування.
«В умовах переходу на європейські стандарти щодо викиду парникових газів, а також враховуючи екологічну ситуацію в місті, питання зменшення викидів двоокису вуглецю та оксиду азоту стає все більш актуальним, – підкреслила Регіна Харченко. – Запоріжжя є унікальним містом, яке об’єднало в собі мегапромисловість та рекреаційні зони природи, що знаходяться майже в центрі міста. Тому ми повинні зберегти та розвивати нашу природу та зменшувати її забруднення. Частково це забезпечить новий екологічно чистий електричний транспорт – електробуси та тролейбуси з автономним ходом».
Крім того, завдяки появі нового електричного транспорту і очікуваному зменшенню шкідливих викидів, у Запорізькій міській раді прогнозують зниження рівня захворюваності городян, оскільки екологічна ситуація в місті має негативний вплив на стан здоров’я, тривалість і якість життя населення.
Партнерський проєкт
Читайте також:
Oтримуйте нoвини швидше з дoпoмoгoю нaшoгo Telegram-кaнaлa: https://t.me/onenews_zp
Підписуйтесь нa «Перший Зaпoрізький» в Instagram!
0