
У Запоріжжі ветеран Олесь Кальницький реставрує унікальні раритетні українські мотоцикли
У Запоріжжі ветеран Олесь Кальницький у власному гаражі реставрує унікальні раритетні мотоцикли українського виробництва, поєднуючи пристрасть до техніки з місією зберегти історію інженерної спадщини країни. Нещодавно він завершив роботу над відновленням легендарного М-72 та експериментального зразка КМЗ-73 з коляскою. Це не просто музейні експонати, а символи української технічної майстерності. У жовтні Олесь Кальницький покаже результати своєї роботи на фестивалі «Звук заліза» у Києві.
Детальніше про колекцію ветерана та реставраційний процес – у матеріалі «Першого Запорізького».
Після фронту повернувся до свого захоплення – реставрування мотоциклів
Олесь Кальницький – ветеран російсько-української війни, бізнесмен, колекціонер і реставратор техніки. Своєю місією він бачить передавати нащадкам великий інженерно-творчий потенціал українців, показувати, на що були здатні українські інженери.
Хоча раніше його реставраційний шлях не був чітко визначений, за кілька років до повномасштабної війни Олесь свідомо обрав колекціонування саме української техніки. До війни він займався реставрацією автобусів Львівського автобусного заводу (ЛАЗ) та вантажівок, але зараз змістив свою увагу на мотоцикли. Цей вибір обґрунтований накопиченим бекграундом та наявністю великої колекції вже існуючих артефактів.
У перші дні повномасштабного вторгнення Олесь вивіз родину на захід країни та пішов до ТЦК в Дрогобичі. 27 лютого 2022 року його мобілізували до реактивної артилерії 63-ї бригади – вже за кілька днів він прибув на Запорізький напрямок.
Кальницький брав безпосередню участь у бойових діях, зокрема, перевозив людей на позиції та допомагав у пусках артилерійських снарядів.
Після повернення з фронту Олесь довго не міг звикнути до мирного життя, адже думками ще був на фронті. Крім робочих справ, відволікатися допомагали реставрація та колекціонування: «Коли дивишся: ще сьогодні не було заднього крила чи сидіння, а потім заходиш і воно вже стоїть, то відчуваєш справжній захват. Це дає дуже сильні та хороші емоції», – розповідає Олесь.
Реставрація для ветерана – це не бізнес, а хобі, що приносить емоційне задоволення та радість від створення чогось нового. Експонати для колекції він знаходить різними шляхами, часто через особисті зв’язки або за допомогою прямого маркетингу: люди самі звертаються до нього, знаючи про його інтерес до української техніки.
Унікальні мотоцикли Київського мотозаводу: перлини колекції ветерана
Особливе місце в колекції Кальницького посідають унікальні зразки мотоциклів Київського мотоциклетного заводу (КМЗ). Багато з них були випущені в дуже малих партіях або в одиничних екземплярах, часто на спецзамовлення. Ці моделі випереджали свій час і за деякими характеристиками навіть перевершували західні аналоги, такі як BMW.
У колекції ветерана є мотоцикл М-72. На його думку – обов’язковий для будь-якого колекціонера мототехніки.
Олесь відстежив шлях появи цієї моделі в СРСР: «М-72 – це копія BMW R71, але мало хто знає, яким шляхом цей мотоцикл потрапив у Радянський Союз. Після пакту Молотова-Ріббентропа у 1939 році Гітлер, боячись нападу Сталіна, погодився передати СРСР зразки техніки. Радянська влада забрала все: літаки, танки, навіть паровози. Серед іншого і М-72. У Німеччині модель R71 не прижилася, а в нас її масштабували одразу на шести заводах. Саме тому М-72 вважається воєнним мотоциклом. У Києві його почали виробляти у 1952 році, і в моїй колекції є ранній зразок 1953-го – повністю оригінальний, ще й у рідкісному міліцейському виконанні».






Також в Олеся є ескортний мотоцикл КМЗ-73 з коляскою. Цей унікальний зразок був розроблений для супроводу офіційних делегацій. Київський мотозавод отримав замовлення на партію з 30 таких мотоциклів у 1972 році. Особливістю є пластикова коляска, що було нехарактерним рішенням для радянських заводів 70-х років.






Серед експонатів є й унікальний артефакт – останній заводський мотоцикл Київського мотоциклетного заводу (КМЗ 8157201 Retro), випущений у 2011 році.
Копітка праця і точність у деталях: складнощі та особливості реставрації мотоциклів
Реставрація мотоциклів – це завжди багатоступенева праця. Вона вимагає терпіння, точності й особливого ставлення до кожної деталі.
Все починається з розбирання. Це дозволяє зрозуміти, в якому стані перебуває техніка і які деталі підлягають подальшому відновленню. Далі настає етап дефектування. Огляд виявляє тріщини, корозію, потертості та інші сліди часу. Після цього усувають виявлені недоліки й застарілі елементи. Дуже важливою є піскоструйна обробка – вона зчищає стару фарбу, бруд та іржу, повертаючи металу чисту основу для подальшого відновлення. Після очищення проводиться повторна діагностика. Іноді саме тепер стають видимими приховані тріщини чи деформації, які раніше не можна було помітити.
Фінальний етап – відновлення. Майстри переточують деталі, переварюють пошкоджені місця, а ті частини, які вже неможливо врятувати, відливають заново.
Відновлені мотоцикли часто виглядають краще, ніж коли вони вийшли з заводу: «На заводі їх зробили для того, щоб їздити постійно, а ми їздити не будемо – стоятимуть гарними. Бо в процесі експлуатації вони не можуть бути ідеальним: швидко затираються», – розповідає Олесь.
Найбільші складнощі виникають при реставрації рідкісних моделей – це пошук оригінальних запчастин, унікальних коробок передач або пластикових деталей, яких бракує і які потрібно виготовляти заново.


Ветеран презентує свою колекцію мотоциклів на столичному фестивалі
Олесь Кальницький разом зі своєю командою готується до єдиного в Україні фестивалю українських ретро-мотоциклів «Звук заліза», який відбудеться в жовтні на ВДНГ у Києві. Від Запоріжжя буде представлено 25 мотоциклів, всього на виставці буде 57 – декілька колекцій від 1946 року до 2011 року.
У майбутньому, після перемоги, Олесь планує привезти всю колекцію до Запоріжжя, щоб мешканці також змогли побачити ці унікальні експонати.
Його діяльність – це не просто колекціонування, а й нагадування про потенціал України, її історію та незламний дух інженерної справи.
Текст – Анастасія Заводюк, фото авторки та з архіву Олеся Кальницького
Читайте також:
Бізнес на черв’яках: як у Запоріжжі ветеран війни разом з дружиною створив унікальну ферму
Oтримуйте нoвини швидше з дoпoмoгoю нaшoгo Telegram-кaнaлa: https://t.me/onenews_zp
Підписуйтесь нa «Перший Зaпoрізький» в Instagram!
0