
Перетворити ідею на бізнес у Запоріжжі: історії трьох жінок, які отримали державні гранти і з нуля відкрили власну справу
В умовах, коли економіка потребує підтримки, а люди шукають нові можливості, фінансові гранти від держави стали для заповзятих жителів Запоріжжя поштовхом до започаткування або розвитку власного бізнесу. Урядова програма «Власна справа» дає таким людям змогу отримати необхідну підтримку – інвестиції у розмірі до 500 тисяч гривень.
Від початку дії програми, з липня 2022 року підтримку від держави отримали понад 440 запорізьких підприємців. Загальна сума фінансування склала 110 мільйонів гривень. Завдяки цій підтримці було створено 635 нових робочих місць, а підприємці сплатили понад 333 мільйони гривень податків.
Серед тих, хто скористався цією можливістю: власниця зоомагазину Wow Марина Краснокутська, засновниця закладу швидкого харчування «Атлас шаурми: смаки світу в лаваші» Юлія Пилипенко, а також Оксана Дідченко, яка створила магазин крафтових товарів «Берегиня». Вони поділилися з «Першим Запорізьким» своїм досвідом отримання гранту: від ідеї і подання заявки – до відкриття бізнесу.
«Вже розмірковую про створення другої крамниці»: історія Марини Краснокутської, яка відкрила магазин зоотоварів
Марина Краснокутська – власниця зоомагазину Wow у Запоріжжі. До початку повномасштабного вторгнення вона працювала у сфері продажів, мріяла про власну справу та збирала гроші на старт. Але з вибором ніші не все було так просто.
«До цього рішення йшла дуже довго, п’ять років, – згадує Марина. – Планувала відкрити магазин будівельних матеріалів. Прорахувавши всі бізнес-варіанти, зрозуміла, що на старт потрібна занадто велика сума і доведеться чекати ще років п’ять, щоб її назбирати».

Пошуки ідеї продовжувалися вже під час повномасштабної війни. Саме тоді з Мариною трапилася історія, яка підказала нову перспективну ідею для власного бізнесу.
«Ми любимо тварин: підгодовуємо собак і котів на вулиці. Якось підібрали кошеня і довелося з ним поїздити по ветеринарних лікарнях. Виявилося, що багато ветеринарів поїхали і Запоріжжя, а людей, які могли б зрозуміло і адекватно пояснити, що з котом, які аналізи здавати, як лікувати, було небагато, – розповідає Краснокутська. – Звернувшись до зоомагазину або ветеринарної клініки, не завжди можна було побачити людей, які запропонують варіанти, або чесно скажуть, що краще звернутися в інше місце. А хотілося прийти за допомогою і побачити розуміння в очах».
Марина почала глибше занурюватися у сферу зоотоварів, вивчати асортимент, читати стосовно кормів та добавок. Про можливість отримати державний грант дізналася випадково – від знайомих. Спочатку не повірила, що це реально. Навіть не сподівалася отримати позитивну відповідь, враховуючи, що Запоріжжя опинилося дуже близько до зони бойових дій, а кількість малого бізнесу зменшилась.
«Коли наприкінці березня прийшло погодження від служби зайнятості, була дуже рада. Це було додатковим стимулом, щоб взяти себе в руки і не просто планувати в голові і на папері майбутній проєкт, а дуже активно розпочати реальне створення бізнесу тут і зараз», – розповідає Марина Краснокутська.

Першим викликом після офіційного підтвердження отримання гранту став терміновий пошук гарного приміщення.
«Мали суворі параметри: потрібен був центр міста та конкретна площа. Мій бізнес-план не працює на менш ніж 40 квадратів. Чи менше товару – тим менше вибору, покупців та довше процес окупності», – пояснює Марина. Ремонт в орендованому приміщенні робили власними силами. Паралельно спілкувалися із майбутніми покупцями, щоб дізнатися, чим вони годують своїх тварин і на що звертають увагу у крамницях.
Наступний виклик – зробити свій бізнес впізнаваним, щоб майбутні клієнти дізналися, що магазин відкрився та працює.
Отримані 250 тисяч гривень державного гранту Марина витратила на вивіску, закупівлю товару, рекламну продукцію та оплату касового програмного забезпечення. Загалом з власних заощаджень додали у розвиток справи ще близько півмільйона гривень.


За словами Марини, принциповим для неї було зробити час роботи крамниці зручним для клієнтів, які зможуть зайти за всім необхідним для домашніх улюбленців товарами після своєї роботи. А тому магазин працює до 20:00.
«Бізнес ще не суперстабільний, але він подає гарні надії. Ми маємо плани: відкрити другий магазин, а далі, якщо вдасться, і третій», – розповідає Марина. Згідно з грантовими умов власниця крамниці офіційно працевлаштувала двох людей на посаду продавців.
Підприємниця ділиться, що отримання гранту не лише допомогло фінансово, а й мотивувало: «Ці 250 тисяч для мене – не просто гроші. Це відповідальність перед собою та перед країною, яка в тебе повірила. Для звичайного запоріжця це дуже суттєво».


Тим, хто лише мріє про власну справу Марина радить забути про страх та постійно вчитися.
«Страх – це головна перешкода, яка не дає можливості багатьом розпочати свій бізнес. Якщо ти чогось не розумієш, уперед! Нові знання допомагають не лише застосовувати їх у тому, що ти знаєш сьогодні, а й розширюватимуть зону дії свого бізнесу. Нові знання дають нові продукти, які ти можеш продавати та заробляти, – підсумовує Марина Краснокутська. – І тому ти можеш більше заплатити податків, швидше підняти економіку країни. Чим більше буде малого бізнесу і сплачених податків, тим швидше підніметься з колін наша економіка. Якщо всі разом піднімуться, дружно, як один, це буде швидше».
«У планах – розвивати мережу закладів»: історія Юлії Пилипенко, яка створила ресторан швидкого харчування з авторською шаурмою
Засновниця закладу харчування «Атлас шаурми: смаки світу в лаваші» Юлія Пилипенко перед відкриттям власного бізнесу понад вісім років працювала у сфері громадського харчування, а тому добре розуміється на цій справі.
Коли в Україні розпочалася повномасштабна війна, Юлія, як і чимало інших, була змушена припинити роботу. Але незламність і сміливість жителів Запоріжжя надихнула її на нові звершення. «Я побачила, що багато підприємців почали свою діяльність і я надихнулася йти вперед. Тому вирішила відкрити власну справу», – ділиться Юлія.

Реалізувати цю ідею Юлії допомогла урядова програма «Власна справа». Вона дізналася про цю можливість з преси та інтернету. Грантова підтримка у розмірі 250 тисяч гривень стала важливим стартовим капіталом. Ще стільки ж додала на розвиток бізнесу з власних заощаджень.
Процес подання заявки вимагав ретельної підготовки. Юлія розповіла, що потрібно дуже обережно ставитися до документів, готувати бізнес-план, врахувати індекс інфляції та прорахувати бюджет і прибуток на три роки вперед. Адже згідно з умовами програми підприємець повинен протягом трьох років компенсувати державі вкладені інвестиції сплаченими податками.
Підприємниця підкреслює, що без чіткого розуміння своєї справи написати якісний бізнес-план дуже складно: «Але якщо ти розумієш, що робиш, то все вийде», – зазначає Юлія.


Під час підготовки вона зверталася за консультаціями до центру зайнятості та інших експертів. Вже через два тижні після подання заявки через додаток «Дія» її запросили на співбесіду. Після цього погодження ще тривало місяць, але Юлія була впевнена, що її проєкт затвердять. Так і сталося: вона отримала грант з першої спроби.
«У мене був компетентний банкір і чудовий спеціаліст служби зайнятості, які мені допомагали в будь-яких питаннях», – ділиться Юлія і зазначає, що найважчим на початку було знайти правильне приміщення.
На отримані кошти Пилипенко придбала обладнання: холодильники, техніку, зробила вивіску, рекламу і також оплатила оренду приміщення. За умовами гранту Юлія працевлаштувала двох співробітників: планує компенсувати державні грантові кошти податками вже протягом року, хоча проєкт розрахований на три роки.




Юлія задоволена роботою свого закладу. У її планах удосконалити меню, відпрацювати бізнес-стратегію і масштабуватися – створити мережу закладів.
На питання, чи була корисною грантова програма, Юлія відповідає однозначно: «Це дуже вагомий старт для тих, хто розуміє свою справу і знає, навіщо це потрібно. Вона дала мені стимул для розвитку». Жителям Запоріжжя, які мріють про відкриття бізнесу, Юлія Пилипенко радить вірити в себе і свою справу.
Власне виробництво і підтримка місцевих виробників: як Оксана Дідченко відкрила швейну майстерню і магазин крафтових товарів
Оксана Дідченко – власниця магазину крафтових товарів «Берегиня». Вона має чималий досвід у бізнесі: ще з 2013 року розвивала справу, яка була орієнтована на державні підприємства та транспортні інфраструктури. До того ж Оксана є головою громадського об’єднання «Сільськогосподарська палата Запорізького району».
На початку повномасштабного вторгнення у її рідну Широківську громаду, що під Запоріжжям, переїхало багато переселенців, які потребували підтримки. Відповіддю на цей запит став проєкт «Безпечний простір для жінок», під час якого проводили заняття з бісероплетіння, плетіння з ротанга, малювання, а також надавали психологічну підтримку. За словами Оксани, рукоділля стало дієвим засобом підтримки для людей, які опинилися у такі складній життєвій ситуації. Ба більше, це допомагало не лише емоційно відновитися, а й дало можливість реалізувати себе та отримати додатковий дохід.
«Все, що виробляли дівчата, досі не було на ринку збуту. Ми організували інтернет-магазин, де вони могли розміщувати для продажу свої товари і заробляти додаткові гроші», – розповідає Оксана.

Отримати грант у 2023 році, коли лише стартувала урядова програма «Власна справа», каже Дідченко, було непросто. Деякі заявки від учасниць об’єднання «Сільськогосподарська палата Запорізького району» доводилося подавати двічі-тричі, але, зрештою, всі проєкти були схвалені. На сьогодні чимало жінок Запорізького району успішно розвивають як підприємниці, а дехто з учасниць спільноти вже повністю повернув суму гранту державі у вигляді сплачених податків.
Наступним кроком для Оксани Дідченко стало відкриття офлайн-магазину, в якому вона могла продавати свою продукцію, а також товари вже згаданих крафтових виробників із Запорізького району.
Підготовка бізнес-плану не стала викликом, бо у бізнесі жінка працює понад 20 років. У минулому працювала з різними підприємствами на посаді директорки, заступниці директора з економіки і фінансів та була експерткою всеукраїнського конкурсу інновацій.
З моменту подання заявки до остаточного погодження та отримання фінансування у розмірі 250 тисяч гривень минуло два з половиною місяці. Отримані грантові кошти витратили на купівлю швейного обладнання: двох машинок, розкрійних столів, ножів та стелажів. Орендували зручне і комфортне для роботи команди приміщення на бульварі Шевченка, поруч із готелем «Хортиця».




У магазині «Берегиня» можна придбати одяг і домашній текстиль власного виробництва (верхній одяг, сукні і костюми, блузи, хустки, взуття), жіночі прикраси, дитячі іграшки, товари для дому та побуту, а також натуральні продукти крафтових виробників (натуральний оцет, чай, пастилу, варення і джеми, соуси і напої, молочні продукти тощо). Те, чого немає в наявності в магазині, можна замовити у виробників.
Окрім продажу товарів власного виробництва та крафтових виробників-партнерів, у швейній майстерні Оксани працюють над додатковими замовленнями: «Зараз у нас є один системний контракт на підрядні роботи, і незабаром з’явиться ще один».



Однією з умов програми є повернення коштів у вигляді податків протягом трьох років. Підприємниця працевлаштувала двох швачок і вже встигла компенсувати близько 20% (50 тисяч гривень). «Якщо все буде так, як плануємо, то до кінця року вже більше ніж половину державного гранту компенсуємо податками», – зазначає підприємниця.
Наразі вона шукає додаткові фінанси, щоб придбати нове обладнання. У планах Оксани ще придбати вивіску та створити власний сайт, наповнення для нього вже є.


Оксана визнає, що підтримка держави була важливою, але все ж недостатньою, щоб покрити всі необхідні витрати. Тому підприємниця інвестувала учетверо більше власних грошей. На її думку, грантова програма може стати ще кориснішою для отримувачів, якщо її умови доопрацювати.
«250 тисяч – це дуже мало. І це не тільки моя думка. Якби у нас була стабільніша економічна ситуація, це було б інакше, – розмірковує Оксана. – Мало хто одразу може сказати, яким буде ринок збуту. Людина подала заявку, отримала грант, дочекалася, поки приїхало обладнання, знайшла приміщення, зробила ремонт… А тим часом ринок збуту вже може змінитися».
Для тих, хто лише планує відкрити бізнес, Оксана радить починати з оцінки ринку. Навіть, якщо є цікава ідея, яка обов’язково знайде відгук у широкого кола споживачі, важливо не поспішати. Треба зрозуміти середню ціну на подібну продукцію, потенційні канали збуту та стратегії просування.
«Якщо людина сама на цьому не розуміється, то потрібно звертатися до спеціалістів, які можуть допомогти оцінити ринок збуту продукції», – підсумовує Оксана Дідченко.
Як отримати державний грант на відкриття або розвиток бізнесу: що потрібно знати
Програма «Власна справа» надає мікрогранти у розмірі від 50 до 250 тисяч гривень на відкриття або розвиток власного бізнесу. Жителі прифронтової Запорізької області можуть отримати підтримку у розмірі до 500 тисяч гривень. Участь можуть взяти фізичні особи-підприємці (ФОП) та юридичні особи.
Окремі умови діють на підприємців віком до 25 років, які ще не є ФОПами. Вони можуть отримати до 150 тисяч гривень без обов’язкової вимоги створювати робочі місця.
Щоб отримати грант, потрібно:
- Підготувати бізнес-ідею.
- Зайти на вебпортал «Дія», знайти спочатку розділ «єРобота», а потім «Грант на власну справу» і натиснути кнопку «Подати заявку».
- Заповнити онлайн-анкету.
- Завантажити готовий бізнес-план за встановленою формою.
- Підписати та надіслати заявку.

Сума гранту залежить від кількості створених робочих місць:
- до 75 тис. грн з необхідністю фізичної особи зареєструватися як ФОП;
- до 150 тис. грн якщо створюється одне робоче місце;
- до 250 тис. грн за умови створення двох і більше робочих місць;
- до 150 тис. грн для осіб до 25 років, які ще не є ФОПами.
Грантові кошти можуть піти на:
- придбання обладнання, сплату оренди (не більше 25% розміру гранту);
- послуги маркетингу та реклами (не більше 10% гранту);
- орендна плата за обладнання (до 10%);
- лізинг обладнання, крім особистого транспорту (до 50%).

Після подачі заявки Державний центр зайнятості розгляне її протягом 15 робочих днів після завершення кінцевого строку подання заявок на грант. Загалом від початку дії програми підтримку від держави отримали понад 23 тисячі українців, сума наданих коштів перевищує 5,6 млрд гривень.
Текст – Анастасія Заводюк, Андрій Вавілов
Читайте також:
- Захоплення, яке перетворилося у бізнес: як Наталія Вороновська з Маріуполя створила власну майстерню інтер’єрних свічок у Запоріжжі
- Релокували підприємство з-під обстрілів: як завод «Оріхівсільмаш» відродив виробництво сільгосптехніки в Запоріжжі
Oтримуйте нoвини швидше з дoпoмoгoю нaшoгo Telegram-кaнaлa: https://t.me/onenews_zp
Підписуйтесь нa «Перший Зaпoрізький» в Instagram!
0