Перший Запорiзький

Європейський вектор освіти: як університет із Мелітополя розвиває міжнародні ініціативи під час війни

Попри вимушене переміщення до прифронтового Запоріжжя, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького продовжує активно долучатися до міжнародних проєктів Європейського Союзу Erasmus+.

Про досвід успішної реалізації цих ініціатив представники університету розповіли під час онлайн-заходу «Кращі практики Erasmus+», організованого Національним університетом «Запорізька політехніка» в межах відзначення ErasmusDays 2025.

Програма Жана Моне відкрила для МДПУ новий етап міжнародної співпраці

На початку виступу начальниця відділу міжнародних зв’язків і проєктної діяльності МДПУ імені Богдана Хмельницького Ольга Гончарова розповіла про історію закладу та виклики, з якими він зіткнувся після початку повномасштабної війни. Вона наголосила, що попри втрату матеріально-технічної бази та розпорошення колективу по Україні й за кордоном, університет продовжує активно працювати.

Уже в серпні 2022 року, за її словами, працівники розпочали адаптацію до нових умов, відновили електронну комунікацію та отримали підтвердження першого модуля Жана Моне в межах програми Erasmus+. Цей крок став початком активної міжнародної діяльності університету. Нині в університеті діють кілька проєктних груп науково-педагогічних працівників, які готують заявки та реалізують схвалені ініціативи.

«Ми вже реалізуємо третій цикл модуля Жана Моне, основним фокусом якого є зміцнення спільних цінностей Європейського Союзу через політику багатомовності в освіті та підготовку майбутніх учителів, – зазначила Ольга Гончарова. – Оскільки ми педагогічний університет, усі наші проєкти мають гуманітарний напрям».

Вона додала, що в межах проєкту вже проведено численні семінари, дискусії, конференції, тренінги та круглі столи із залученням широкого кола стейкхолдерів. Ініціатива стартувала у 2023 році та триватиме до 2026-го. Її бюджет становить 30 тисяч євро.

Від студентоцентрованості до діджиталізації: успішний фініш проєкту BOOST

Ще одним успішним напрямом співпраці Мелітопольського державного педагогічного університету в межах Erasmus+ став проєкт BOOST («Надання можливостей та організаційного успіху регіональним університетам в Україні»), за яким нещодавно завершили фінальне звітування.

Метою ініціативи було впровадження студентоцентрованих підходів до навчання, а також посилення інтернаціоналізації та діджиталізації університетів.

«У межах проєкту нашими командами було розроблено дві ключові стратегії – інтернаціоналізації та діджиталізації університету. Ми отримали кілька траншів обладнання для підтримки онлайн-освіти. Особливо цінним стало підключення до платформи Grammarly – сервісу на базі штучного інтелекту, який допомагає вдосконалювати письмову англійську. Для науковців це значно полегшує роботу», – зазначила Ольга Гончарова.

У межах проєкту відбулося чотири навчальні візити до Естонії, Польщі та Словенії. Викладачі та учасники команд опанували дев’ять курсів, за результатами яких розробили й запровадили освітній компонент «Студентоцентровані підходи до змішаного навчання». Також створено та реалізовано програму підвищення кваліфікації для вчителів.

МДПУ відповідав також за пакет десімінації: команда університету розробила та підтримувала офіційний сайт проєкту, а також провела інформаційну кампанію у соцмережах. 

CRED4TEACH: короткі курси для великих змін у педагогіці

Проєкт CRED4TEACH («Мікрокваліфікації на основі MOOC для професійного розвитку викладачів») спрямований на створення коротких навчальних програм на базі масових відкритих онлайн-курсів для підвищення кваліфікації педагогів.

За словами Ольги Гончарової, це масштабна ініціатива, покликана забезпечити якісне, гнучке, інклюзивне та компетентнісне навчання для вчителів і викладачів різних освітніх рівнів.

CRED4TEACH орієнтований на потреби закладів вищої освіти та освітніх управлінців у трьох країнах – Албанії, Чорногорії та Україні. Загалом у ньому беруть участь 15 установ із семи держав: Албанії, Естонії, Німеччини, Чорногорії, Португалії, Туреччини та України.

Проєкт реалізується з 2023 по 2026 рік із бюджетом понад 700 тисяч євро.

«Найважливіше завдання нашої команди зараз – розроблення та впровадження національної й інституційної рамки мікрокваліфікацій в Україні», – підкреслила Ольга Гончарова.

Стійкість громад через університети

Проєкт UNICOM («Університет – громади: посилення співпраці») спрямований на розвиток третьої місії університетів, тобто їхньої соціальної ролі у суспільстві.

«Основна мета UNICOM – посилити соціальну роль університетів через активну взаємодію з громадами, – зазначила начальниця відділу міжнародних зв’язків та проєктної діяльності МДПУ. – Ми прагнемо, щоб така співпраця сприяла формуванню державної політики, що підтримуватиме третю місію університетів і сприятиме згуртованості, стійкості та розвитку громад в Україні».

У межах проєкту вже відбулися навчальні візити до Італії, Туреччини, Чорногорії та Албанії, а також низка освітніх і партнерських заходів.

Проєкт реалізується у 2023–2027 роках. Його бюджет перевищує 988 тисяч євро.

Наприкінці червня 2025 року в університеті міста Генуя (Італія) відбулася координаційна зустріч учасників проєкту UNICOM. У заході взяли участь представники університетів-партнерів з України, Італії, Латвії, Німеччини та Швеції. Під час зустрічі обговорили, як просувається виконання проєкту, і оцінили роботу команд над створенням критеріїв для оцінювання третьої місії університетів.

BURN: проєкт для ментального відновлення після війни

Міжнародний проєкт BURN («Посилення психологічної стійкості та благополуччя університетів у (після)воєнній Україні») реалізується з 2024 до 2026 року.

«BURN має психологічний фокус і спрямований на розвиток стійкості та емоційного благополуччя в умовах війни й післявоєнного відновлення, – ділиться Ольга Гончарова. – Зараз він перебуває в активній фазі: вже відбулися навчальні візити викладачів до Естонії, Латвії та Польщі, а з вересня запущено нові освітні компоненти, розроблені в межах проєкту».

Для студентів бакалаврського рівня запроваджено курс «Кризове онлайн-консультування», для магістрів – «Майнфулнес-орієнтована арттерапія травми», а здобувачі PhD усіх спеціальностей опановують модуль «Робота з біженцями та особами, які пережили війну».

Крім того, в університеті створено Центр психологічної резильєнтності та благополуччя, обладнаний за кошти гранту.

Роботи на уроках: МДПУ готує вчителів нового покоління

Найновіший міжнародний проєкт університету – ініціатива EduRob («Розвиток цифрової компетентності майбутніх освітян через впровадження робототехніки в навчальні програми»), що реалізується у 2024–2026 роках.

«Проєкт EduRob спрямований на розвиток цифрової компетентності майбутніх учителів через упровадження робототехніки в освітні програми», – пояснює  начальниця відділу міжнародних зв’язків та проєктної діяльності МДПУ.

Вона зазначила, що цей проєкт створено на основі успішного досвіду попередньої ініціативи Boost, тож один проєкт Erasmus+ став поштовхом для наступного.

До участі в проєкті долучилися шість українських університетів і три європейські освітні установи. Уже відбувся навчальний візит до Естонії, де викладачі опанували курси з робототехніки та розвитку цифрової компетентності в закладах дошкільної освіти, а також навчилися створювати власні навчальні модулі.

«Зараз ми на етапі створення проєктних груп, які працюють над розробкою навчальних курсів і впровадженням навчальних роботів в освітній процес», – підсумувала Ольга Гончарова.

Текст – Олександр Носок, Андрій Вавілов, фото – МДПУ імені Богдана Хмельницького


Читайте також:

Oтримуйте нoвини швидше з дoпoмoгoю нaшoгo Telegram-кaнaлa: https://t.me/onenews_zp

Підписуйтесь нa «Перший Зaпoрізький» в Instagram!

Exit mobile version