
Що таке маркетплейс простими словами?
Ринок електронної комерції невпинно розвивається. Сьогодні, мабуть, тільки глухий не чув про сайти для покупок, і практично всі користувачі інтернету хоча б раз купували щось у мережі. Очевидно, що така тенденція не залишилися поза увагою роздрібних торговців, які тепер вимушені рятувати свій бізнес, переходячи на онлайн-продажі. Однак як це зробити, щоб не прогоріти?
Інтернет вирує порадами про те, що починати слід з маркетплейсів, адже вони не потребують значних інвестицій. І це нібито й так, проте ніхто не пояснює підприємцям-початківцям, що являє собою маркетплейс і чим він відрізняється від інших сервісів у мережі.

Це торговельний майданчик на кшталт Zakupka.com, де різні компанії орендують онлайн-вітрину і здійснюють торгівлю власними товарами та послугами, сплачуючи за це комісію з обсягу продажів. Щоб було вже зовсім зрозуміло, уявіть, що ви орендуєте площу під магазин у сітімолі. Звісно, ви платитимете оренду і виконуватимете правила внутрішнього розпорядку ТРЦ. Те саме відбувається на маркетплейсі з єдиною різницею в том, що діяльність здійснюється в інтернеті.
Основна відмінність такого сервісу від інтернет-магазину полягає в кількості постачальників: якщо на власній онлайн-вітрині торгуєте лише ви, то на платформі, крім вас, є також інші продавці.
Онлайн-майданчик не бере участі у формуванні та доставленні замовлень: це завдання продавця. Натомість фахівці маркетплейсу постійно працюють над покращенням юзабіліті, просуванням та оптимізацією платформи, підвищенням трафіку тощо.
Тож чому краще запускати продаж товарів на маркетплейсі? Відповідь надзвичайно просто: цей ресурс має багато переваг, які однозначно оцінять не тільки початківці, а й досвічені підприємці. Серед них:
- економія часу і коштів на розробці власного сайту та його виведенні в ТОП пошукових запитів;
- високий рівень довіри до маркетплейсів, а отже — до всіх продавців на них;
- високий трафік цільової аудиторії, завдяки якому ваш товар побачить значно більше потенційних покупців, ніж на окремому веб-сайті;
- можливість організувати міжнародну торгівлю, використовуючи відпрацьовані механізми майданчика;
- унікальний дизайн інтерфейсу, зручність користування сайтом для продавців і покупців;
- відгуки від покупців, рейтинги продавців, за якими клієнти зазвичай визначають надійність компанії;
- маркетингова підтримка, доступ до платних послуг тощо.
Тобто, співпрацюючи з торговельним майданчиком, ви отримуєте відпрацьований інструмент, тож залишається тільки скористатися ним для запуску онлайн-продажів.
Як вибрати маркетплейс?
Щоб грамотно вибрати онлайн-майданчик, з яким вам буде комфортно та вигідно працювати, слід враховувати основні параметри:
- вид платформи. Найпоширенішим є B2C-маркетплейс, де бізнес продає продукцію звичайним людям. Якщо ваш товар розрахований на компанії, слід обрати майданчик B2B-формату;
- наявність необхідної категорії товарів. Деякі сервіси спеціалізуються на продажі виключно одягу чи взуття, інші продають електроніку;
- оплата та частота виплат. Якщо маркетплейс працює як фінансовий агент, зверніть увагу на періодичність виплат. Одні майданчики переказують кошти продавцю вже на наступний робочий день, інші проводять подібні трансакції раз на тиждень. Це важливо врахувати, щоб не лишитися без оборотних коштів;
- розмір комісії. Може варіюватися між 3% та 70% залежно від рівня маркетплейсу. За інших однакових умов обирайте сервіс з меншим розміром комісійного збору;
- доставлення. Зазвичай компанії мають доступ до всіх основних способів доставлення (кур’єрські служби, вивезення до відділення перевізника тощо). Також корисними будуть механізми доставлення за кордон;
- умови співпраці. Найчастіше проблеми виникають через незареєстровану торгову марку або відсутність дозволу на використання торгового знаку від правовласника;
- лояльність до співпраці з іншими електронними майданчиками. Не всі сервіси готові працювати з продавцями, які представлені в каталогах їхніх конкурентів.

Обравши маркетплейс, подайте заявку на розміщення каталогу. Зазвичай після цього з кандидатами зв’язується менеджер компанії-оператора, щоб обговорити умови та укласти угоду.
1