USD: EUR:
... в Запорожье
У Запоріжжі реалізують новий проєкт підтримки бізнесу в умовах війни

У Запоріжжі реалізують новий проєкт підтримки бізнесу в умовах війни

Запорізька торгово-промислова палата розпочала новий проєкт підтримки бізнесу – «Збереження та відновлення експортного і виробничого потенціалу малого та середнього бізнесу Запорізької області в умовах воєнного стану».

Робота над проєктом розпочалася ще минулого року. Але зараз його тематика стала більш актуальною, адже створює додаткові можливості для запорізьких компаній в умовах воєнного часу.

Віцепрезидент Запорізької торгово-промислової палати Андрій Куц

«В умовах законодавчих змін, потреб у пошуку нових логістичних маршрутів і ринків збуту є необхідність бізнесу в постійній експертній допомозі. У червні ми вже реалізували серію вебінарів за проєктом «Антикризова платформа «Єднаємо регіональний бізнес – перемагаємо разом!». Знову заручившись підтримкою міжнародних партнерів, у липні ми розпочали новий проєкт в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру та за фінансової підтримки Європейського Союзу – «Інформаційна платформа PRO_Business», – розповів віцепрезидент Запорізької торгово-промислової палати Андрій Куц. – Ми розуміємо, що в умовах воєнного часу бізнес потребує комплексної підтримки і різнобічних послуг. Саме тому в межах проєкту заплановано запуск сайту-каталогу Запорізького бізнесу, підготовка маркетингових досліджень ринків і «дорожніх карт» з експорту та імпорту, «Ярмарок вакансій», а також безкоштовні консультації та бізнес-тренінги».

Серія вебінарів та онлайн-консультацій покликана надати підтримку діловій активності бізнесу регіону у період кризи: практичні питання форс-мажорних обставин, податкові та митні пільги, трудові правовідносини в умовах війни, а також пошук нових ринків для збуту. Окремий важливий блок – допомога аграрним підприємствам в питаннях залучення коштів, пошуку партнерів та налагодження логістики.

Тематика антикризових онлайн-консультацій для бізнесу в рамках проєкту «Інформаційна платформа PRO_Business»:

  • «Актуальність форс-мажорних обставин в період воєнного стану. Практичний досвід»
  • «Чи потрібно сплачувати податки під час дії воєнного стану? Податкові та митні пільги»
  • «Особливості та протиріччя трудового законодавства в період проведення воєнних дій в Україні. Працюємо без помилок, захищаючи права найманих працівників»
  • «Санкції проти рф та рб як вікно можливостей для українських експортерів»
  • «Фінансові ресурси для агропромислового комплексу в умовах війни та збут врожаю»

***

Під час першого вебінару «Актуальність форс-мажорних обставин у період воєнного стану. Практичний досвід», який відбувся 14 липня, йшла мова про практичні аспекти оформлення форс-мажорних обставин в умовах воєнного стану. Учасники дізналися, як запобігти поширених помилок, які допускають заявники під час звернення до Запорізької торгово-промислової палати, та правильно використати цей правовий механізм. Розібратися у питанні допомогла юрисконсультка Запорізької ТПП Яна Шамілова.

Також у заході взяла участь начальниця ФДМУ у Запорізькій Владислава Панасенко, яка поділилася корисною інформацією для чинних та потенційних орендарів державного майна.

19 липня відбувся вебінар, присвячений питанням бухгалтерського обліку і сплати податків. Тема: «Чи потрібно сплачувати податки під час дії воєнного стану? Податкові та митні пільги».

Спікерка заходу – керівниця ТОВ «АК «Бухгалтер», практикуюча бухгалтерка з досвідом більш ніж 20 років Мілітина Велика – розказала про механізми подання звітності, сплати податків, реєстрації податкових накладних, а також – про зміни у трудових відносинах на період воєнного стану та можливості грантових програм для бізнесу.

21 липня представники запорізького бізнесу стали учасниками вебінару на тему «Особливості та протиріччя трудового законодавства в період проведення воєнних дій в Україні».

Разом зі спеціалісткою в галузі кадрового обліку та діловодства, трудових правовідносин Світланою Заболотною учасники вебінару дізнавалися, як працювати без помилок, захищаючи права найманих працівників, особливості трудових відносин із найманими працівниками, які виїхали за межі України без розірвання трудових відносин, відпустки у період воєнного стану.

26 липня сертифікована тренерка та консультантка з питань міжнародної торгівлі та експорту до ЄС Галина Перепелиця під час вебінару на тему «Санкції проти рф та рб як вікно можливостей для українських експортерів» розповіла про нинішню ситуацію на світовому ринку та можливості з практичними кейсами для розвитку експорту українських товарів на тлі цих змін.

Спікером останньої онлайн-консультації в рамках проєкту «Інформаційна платформа PRO_Business» став голова Комітету підприємців агропромислового комплексу при Торгово-промисловій палаті України Олег Юхновський. Тема його вебінару: «Фінансові ресурси для агропромислового комплексу в умовах війни та збут врожаю. Перспективи зернового та олійного ринку України».

«Наші аграрії зараз перебувають у неймовірно складних умовах. Є проблеми з логістикою і експортом. Уряд докладає максимум зусиль: оскільки заблоковані морські порти, ключове завдання – шукати нові канали логістики через Європейський Союз. Але це не вирішує проблему повністю: ринок перевантажений. Ціна на внутрішньому ринку на зерно, на матеріально-технічні ресурси боляче б’є по аграріям. Через ці та інші проблеми восени фермерів може чекати колосальній брак обігових коштів і ставить під загрозу проведення осінньої посівної кампанії, – зазначив голова Комітету підприємців агропромислового комплексу при Торгово-промисловій палаті України Олег Юхновський. – Тому під час вебінару було важливо максимально проінформувати запорізьких аграріїв про реально існуючі фінансові інструменти, якими вони могли скористатися. Окрім банківських кредитів та державних програм, це нові урядові програми, грантові можливості, партнерські програми. Приміром, торгово-промислова палата України намагається допомогтися, щоб уряд подовжив терміни сплати коштів, які фермери отримали від держави в рамках програми доступних кредитів 5-7-9%, що збігають восени. Це зніме з аграріїв навантаження. Також важливо отримати зворотну реакцію фермерів щодо роботи тієї чи іншої програми, кредитування банків тощо, щоб донести цю інформацію до Уряду та Міністерства аграрної політики та продовольства. Зараз я можу констатувати недостатній рівень комунікації органів державної влади з фермерами. Це питання, над яким зараз потрібно працювати, щоб вчасно доносити інформацію до бізнесу».

Голова Комітету підприємців агропромислового комплексу при Торгово-промисловій палаті України Олег Юхновський

Сьогодні у вітчизняних фермерів є колосальні проблеми, але є і стратегічні можливості, які дають впевненість, що аграрний сектор далі успішно працюватиме та буде конкурентоспроможним. Зокрема, у Європейському Союзі, каже експерт.

«Україна офіційно стала кандидатом на вступ до Євросоюзу. Необхідно активно і дуже серйозно працювати над тим, що адаптувати наших аграріїв до нових умов та інтегрувати їх у колосальний європейський ринок. Нас чекає величезна кількість питань, які потребують вирішення, починаючи з законодавства до модернізації обладнання. Це складний шлях. Але давайте лише згадаємо, як у 2014 році ми втратили понад 60% традиційних ринків збуту. Бізнес зміг швидко переорієнтуватися, показники експорту агропродовольчої продукції практично повністю відновилися за 2-3 роки, – зазначив голова Комітету підприємців агропромислового комплексу при Торгово-промисловій палаті України. – Український аграрний сектор має колосальний потенціал. Я вважаю, що ці складнощі лише навпаки будуть підштовхувати до швидшого їх вирішення та активного входження у європейський ринок. У 2014 році підприємництво остаточно втратило рештки «совковості». Сучасний малий та середній бізнес дуже вмотивований, швидко навчається і по-іншому дивиться на свої перспективи. Хочеться висловити захоплення, як у цих неймовірно складних умовах підприємці зберігають оптимізм, працюють, шукають неординарні рішення та унікальні можливості, продовжують працювати і роблять все для перемоги. Найважливіше питання, яке варто сьогодні вирішити – це питання безпеки. Ми віримо у Збройні Сили України і впевнені у нашій перемозі. Внутрішні економічні проблеми бізнес здатен вирішити».

Тематика тренінгових заходів розроблялася спільно з представниками запорізького бізнесу, які перед початком проєкту на прохання Запорозької торгово-промислової палати долучилися до опитування, щоб розказати про свої найбільш нагальні інформаційні потреби.

***

Кирило Красносельський, керівник компанії «Тріада-Зварка»

«Наша компанія працює у галузі високих технологій та науковоємких проектів. Сьогодні підприємства не вкладають у це гроші. Тому довелося розвивати інші напрями. У перші тижні війни, як і багато інших, ми прогнозували діяльність, сподіваючись, що військові дії не триватимуть довго. Але незабаром довелося коригувати свої плани з розрахунку щонайменше на рік війни. Перші три місяці – це було глибоке падіння. Наступний квартал – процес стабілізації. Нині ми більш-менш працюємо і вже розуміємо перспективу. Ми знаходимося на етапі виходу на довоєнні обсяги робіт, – розповів Кирило Красносельський. – Чим допомагають навчальні заходи Запорізької торгово-промислової палати? По-перше, ти розумієш, що не один у такій ситуації. По-друге, ми отримуємо додаткову інформацію та знання, що допомагають бачити, куди можна рухатися. По-третє, під час заходів приходять нові ідеї та можуть зароджуватися нові проекти. І, звичайно, це додаткова комунікація, розширення можливостей та зв’язків».

Компанія «Тріада-Зварка» працює з 1992 року та займається інжинірингом, автоматизацією та роботизацією. Підприємство здійснює експортно-імпортну діяльність та реалізує контакти з Туреччиною, Італією, Австрією, Німеччиною, Нідерландами, Фінляндією, Францією та Казахстаном.

«У перші півтора місяці війни було важко, тому що товари, які ми імпортували для своїх потреб, не потрапили до переліку критичного імпорту. (Щоб стримати відтік валюти за кордон в умовах війни, рішенням уряду фактично діяла заборона імпорту всіх товарів за винятком тих, що містилися у спеціальному переліку. 7 липня уряд скасував критичний імпорт товарів, – прим. ред.). Логістика ускладнилася, подорожчала та стала дуже довгою. Наприклад, раніше частину продукції ми отримували із Туреччини морем через Одеський порт. Нині вона їде сухопутним коридором через Болгарію та Румунію. Крім того, зараз на кордоні великий потік машин та черги. Якщо раніше з Німеччини ми отримували товари максимум за 10 днів, то сьогодні на це потрібно до 20 днів. До того ж через військові події спочатку перевізники не були готові везти вантаж до Запоріжжя. Хіба що – до Львова чи до Чернівців, – розповів керівник компанії. – Раніше працюючи з західними партнерами, ми могли отримати продукцію, а розраховуватися згодом. То сьогодні ніхто не готовий чекати на оплату, розуміючи, що у нас тут війна. Тому необхідно шукати кошти: спочатку сплатити – потім отримати. На це все витрачається час. Не покращує ситуацію і нестабільність долара. Перші чотири місяці з валютними операціями була більш-менш прогнозована ситуація. Але після того, як долар «відпустили», за один день усе подорожчало щонайменше на 25%».

Наразі експортною діяльністю «Тріада-Зварка» займатися не може, каже підприємець. До війни спеціалісти компанії виїжджали до клієнтів за кордон, робили аудит підприємства, займалися монтажем та підключенням, проводити консультації на місці. А зараз через воєнний стан спеціалісти-чоловіки не мають можливості виїхати за межі України.

«Хочу також сказати про те, чого запорізькому бізнесу в цей час не вистачає. Коли ми обговорювали можливість релокації підприємства, спілкувалися із колегами з Львівської, Хмельницької, Івано-Франківської областей. Ми мали зустрічі на рівні заступника губернатора. Наші партнери розповідають, що в їхніх регіонах добре організовано комунікацію між владою та бізнесом. Створено спеціальні телеграм-канали, що постійно дають необхідну інформацію, на прямому зв’язку з підприємцями керівництво області та міста. У нашому прифронтовому регіоні, на жаль, такої комунікації немає. Підприємства, які залишилися в області, які продовжують сплачувати податки, варто підтримувати. Можливо, ми могли бути корисними для нашого міста та області, для потреб армії. Запорізькі підприємства могли б виробляти продукцію, яку зараз владі доводиться десь закуповувати. У нас є виробничі потужності та можливості, ми готові переорієнтуватися. Додам, що на початку війни ми обдумували можливість повної або часткової релокації потужностей компанії, але зараз це питання вже не є актуальним. Ми залишаємося і працюємо у Запоріжжі».

Як уже писав «Перший Запорізький», у Запоріжжі вже реалізується проект регіонального кластера «Інжиніринг. Автоматизація. Машинобудування». Після двох років планування та обговорення машинобудівний кластер став самостійною юридичною особою та отримав міжнародну підтримку у рамках Програми ООН з відновлення та розвитку миру за фінансової підтримки Європейського Союзу. Компанія «Тріада-Зварка» є активною учасницею цієї роботи, а її керівник – членом правління організації.

Стендт машинобудівного кластера на промисловому форумі у Запоріжжі у 2021 році

«Через декілька місяців після початку війни ми почали відновлювати роботу організації і зустрічаємося декілька разів на місяць. Продовжуємо взаємодію та роботу, розширюємося всередині кластера – долучаються нові учасники. Двоє членів правління організації – два керівники бізнесів Владислав Бащеванжи та Михайло Гречуха – зараз служать на фронті. Ми збираємо гроші та всіляко їм допомагаємо», – розповів Кирило Красносельский.

У Запоріжжі бізнес об’єднується, щоб розвивати машинобудівний кластер


Читайте також:

Бізнес в умовах війни: з чим зіткнулися запорізькі підприємці та як їм допоможе досвід Європи

Oтримуйте нoвини швидше з дoпoмoгoю нaшoгo Telegram-кaнaлa: https://t.me/onenews_zp

Підписуйтесь нa «Перший Зaпoрізький» в Instagram!

0